zondag 12 juli 2015

Willen we het geslacht weten?


Een van de eerste vragen die je krijgt als je verteld dat je zwanger bent is wanneer je uitgerekend bent en of je wil weten wat het geslacht is. Op de eerste heb je geen invloed, maar de tweede is je eigen keuze en vandaag laat ik onze keuze weten!




Vanaf wanneer kun je het geslacht zien?


Vanaf ongeveer 16 weken kun je met redelijke zekerheid het geslacht bepalen. Dit gebeurd door middel van een echo. De meeste mensen wachten tot de 20 weken echo en laten er dan naar kijken, maar de echoscopist is dan niet verplicht om er naar te kijken en kan het dus ook niet willen doen! Je kunt ook kiezen voor een extra echo rond de 16 weken. De zo genaamde geslachtsbepaling pretecho. Hierbij wordt er heel gericht gezocht naar het geslacht van je baby. Mocht de echoscopist het geslacht niet kunnen zien of twijfelen dan spreekt zij haar vermoeden ook niet uit. Bij de meeste bureau's mag je dan ook gratis nog een keer terugkomen. De kosten van een geslachtsbepaling pretecho liggen vaak tussen de 30 en 40 euro!

Ook schreef ik eerder al over de combinatietest. Wij hebben er voor gekozen om deze test niet te doen, maar mocht je hem wel gedaan hebben en een verhoogd risico (1/200) hebben op een kindje met een beperking dan kun je de NIPT test uit laten voeren. Bij deze test wordt er bloed afgenomen en zo het DNA van het kindje bepaald. Bij de uitslag kunnen ze dus ook zien welke chromosomen het kindje heeft en of het dus een jongetje of een meisje wordt!




Willen wij het geslacht weten?

Een jaar geleden zou ik heel hard mijn hoofd geschut hebben, maar er is het een en ander veranderd in de tussentijd! Bij mijn miskraam zwangerschap wou mijn man wel weten wat het werd en ik niet. Samen besloten we om het niet te weten, maar toen het mis was gegaan en ik weer zwanger was dacht ik er toch anders over. Het geslacht van de kleine was ineens veel minder belangrijk! Het maakt mij en mijn man niet uit wat het geslacht van de kleine is. Als het maar gezond is en levend ter wereld komt! Om eerlijk te zijn hebben we wel allebei een voorgevoel/voorkeur. Zelf heb ik heel sterk het gevoel dat het een meisje is terwijl mijn man zichzelf al met een zoontje in de wagen ziet lopen!



Wanneer komen wij het geslacht te weten? 
Al vrij snel! Wij hebben aanstaande woensdag de afspraak voor de geslachtsbepaling echo! Wij hebben er voor gekozen om een pakket te kopen en daarbij betaal je 115 euro voor de geslachtsbepaling echo en een 3d pretecho later in de zwangerschap! Dit heb ik van mijn man gekregen voor mijn verjaardag! Nu maar hopen dat het te zien is!


Donderdag komt er nog een artikel met fabeltjes en feitjes over jongens en meisjes online. Eens zien wat te test zegt wat wij voor geslacht krijgen!


Zou jij het geslacht van je baby wel of niet willen weten en waarom wel of niet?