vrijdag 14 augustus 2015

Back to school tag

2006-2007

Aanstaande maandag beginnen de eerste scholen alweer en het viel me op dat weinig blogs daar mee bezig zijn! Voor ons ligt school ook al lang achter ons, maar toch kwamen we op de blog van Joany een leuke tag tegen die helemaal in het teken van je schooltijd staat.

1. Hoe oud ben je en zit je nog op school?
Paola: Ik ben 26 en zit al jaren niet meer op school. Ik stopte net voordat ik 18 was. Ik moest toen nog een paar maanden 1 dag in de week verplicht naar school. Zodra ik 18 was stopte ik helemaal.
Jantina: Ik ben 26 en ben al sinds mijn 18e van school. Wel heb ik tussendoor nog wat thuis studie gedaan.

2. Welk niveau heb je gedaan?
Paola: Na de basisschool ging ik naar de middelbare school waar ik vmbo kader deed. Daarna ben ik naar de Mavo gegaan in de richting spw3. Deze opleiding duurde 3 jaar en ik heb daarvan ongeveer 1 jaar en 9 maanden van gevolgd.
Jantina: Ik ben begonnen op vmbo basis.  Ik had te weinig tijd voor mijn Cito toets (ik was dialectisch, maar dat was toen nog niet bekend) dus had zomaar wat kruisjes gezet. Daardoor ben ik te laag ingeschaald. Al vrij snel mocht ik een niveau hoger doen maar in deze klas zat ik niet lekker in mijn vel. Daardoor maar weer terug. Na de middelbare school ben ik mbo niveau 3 gaan doen. Gericht op speciaal basisonderwijs. Door omstandigheden gestopt en een paar jaar later  zelf nog aan de gang geweest om mijn niveau 2 te halen. Dit was in 3 maanden afgerond. Ik ben nog veel bezig om mijn kennis uit te bereiden op verschillende vlakken maar niet meer in de schoolbanken.

3. Vond je school leuk?
Paola: Eigenlijk heb ik aan alle drie de scholen goede herinneringen. Ik had leuke vriendinnen en had niet veel moeite met leren. Toch was het vmbo voor mij een moeilijke periode door privé problemen en dat zorgde ervoor dat er nog wel eens wat mis ging. Ze hebben het niet makkelijk met me gehad!
Jantina:  Ja en nee.... ik durf met alle eerlijkheid te zeggen dat ik een fantastische tijd heb gehad op school. Dit komt vooral omdat ik niet echt hoefde te leren en het me eigenlijk heel makkelijk af ging. (Vooral omdat ik op een te laag niveau zat) Ik vermaakte me enorm met mijn vrienden en we haalden de meest vreselijks dingen uit waar ik nog steeds met een lach aan terug denk. Tevens zat daar ook het probleem. Ik had te veel vrijheid en werd een opstandige puber. Leraren konden dit slecht waarderen ( zo flauw.... haha) ik had maar een paar leraren met wie ik het goed kon vinden en waar ik er niet elke les werd uitgestuurd.

2005

4. Wat vond je het leukste vak op school?
Paola: Poeh lastig! Ik denk dat dit op het vmbo verzorging was! Een beetje koken en dingen leren over mensen helpen en ziektes!
Jantina: Ik denk Engels. Dit had vooral met onze leraar te maken haha. Zo zouden alle leerkrachten moeten zijn. Duidelijk maar met een zeer goed gevoel voor humor!

5. Wat vond je het stomste vak op school?
Paola: Wiskunde. Dit was zo'n vaak waarbij ik of een 8 scoorde of een 4! Als ik het onderwerp snapte dan ging het goed en anders dan was het mis! Ook vond ik de docent niet tof!
Jantina: Wiskunde. Het enige vak waar ik niks van snapte. En tsja.... droge stof en een minder fijne leraar.... geen goede combi.

6. Hoe laat stond je op om naar school te gaan?
Paola: Dit verschilde per school. Toen ik nog op de basisschool zat ging de wekker om 7:00 en we moesten er om kwart over 8 zijn. Dat was slechts 5 minuten fietsen. Op het vmbo begon de les vaak rond dezelfde tijd en dan stapte ik zo'n 45 minuten van te voren op de fiets. Ik denk dat ik daarvoor zo'n 30 minuten de tijd nam om me op te maken en aan te kleden. Ontbijten deed ik toen niet! Op de Mavo ging ik met de trein en toen zette ik mijn wekker veel eerder ik denk dat ik toen wel een uur aan voorbereidingstijd nodig was!
Jantina: Meestal 1.5 uur voor de les begon. Kwartiertje klaarmaken. Uurtje fietsen ( op een slakkengangetje met vriendinnen) onderweg Paola oppikken, beetje wakker worden... mooi op tijd op school en te laat in de eerste les

2004
7. Hoe ging je naar school? Fiets, bus, etc.
Paola: Meestal op de fiets en zodra ik naar de mavo ging was dit achterop de scooter van een vriendin of met de trein. Deze school was zo'n 15 km verderop!
Jantina: Meestal met de fiets. Als het heel koud was met de bus en later op mn scooter. En als ik geen zin had...  dan liet ik mijn banden leeg lopen en haalde mn moeder me op!

8. Wat voor schooltas gebruikte je?
Paola: Een rugzak.
Jantina: Het eerste jaar liep de tas met mij. Ik had een Veel te grote lichtblauwe kipling tas... die daarna werd omgeruild voor een schoudertas vol make-up en met de helft van mijn boeken.

9. Welke boeken las je voor je leesdossier?
Paola: Een leesdossier ken ik niet. Op de basisschool las ik altijd heel veel en ik ben zelfs een keer op de foto gezet voor in een boek. zodra ik een jaar of 13 was las ik juist helemaal niet meer en het meeste plukte ik van internet.
Jantina: Leesdossier.... euh... wat was dat? Ik heb een boek echt gelezen en de rest van internet geplukt. Ik had geen tijd om te lezen vond ik zelf. (Raar eigenlijk... nu vind ik het juist fijn)

10. Wat voor agenda had je vroeger?
Paola: Een met heel veel verhalen van vriendinnen en plaatsjes van mooie mannen! Ook staan er een boel schuine mopjes en flauwe gedichtjes in. De agenda's zelf waren vaak met popsterren en ik heb een keer een dierenagenda gehad! Ik heb ze nog steeds en vind het leuk om af en toe terug te kijken!
Jantina: Ik had meestal 2 agenda's  per jaar nodig omdat ze rond de kerst al van leende uit elkaar vielen. Ik ben verre van het goede voorbeeld geweest... sorry hiervoor...

11. Wat ben je geworden nadat je je opleiding hebt afgerond?
Paola: Ik werk in een schoenenwinkel!
Jantina: Horeca medewerker bediening, winkel medewerker, gastouder, callcenters medewerker verkoop en klantenservice. En nu werk ik voor een van de grootste online warenhuizen in de verzending.

2004

Paola: Als ik nu terug kijk heb ik aan alle scholen leuke herinneringen! Het was er bijna altijd gezellig en ik was altijd met vriendinnen in de weer op school en na school tijd ook wel! Nu denk ik vooral wat is de tijd toch voorbij gevlogen en wat was het voor een groot deel toch fijn om zonder al teveel zorgen te leven. Ik heb geen spijt van de keuzes die ik heb gemaakt qua scholen en opleidingen, maar had het zeker op het vmbo wel wat serieuzer kunnen nemen!
Jantina: De middelbare school tijd was voor mij lang leve de lol. Dit is niet het goede voorbeeld en daar ben ik me ook van bewust. Achteraf had ik graag war serieuzer met school bezig geweest. Toch zijn alle herinneringen me erg dierbaar.  Voor iedereen die nog wel op school zit: je Zit er voor jezelf. Natuurlijk is het belangrijk dat je er van geniet en het naar je zin hebt. Maar als je een mooi diploma haalt is in je latere leven toch ook wel erg handig!


Heb jij goede herinneringen aan de scholen waar je op hebt gezeten?