dinsdag 29 september 2015

GTT onderzoek


Vorige week woensdag kreeg ik bij de verloskundige te horen dat ik een afspraak moest maken voor en GTT onderzoek. Dit is een suikertest die vaststelt of je zwangerschapsdiabetes hebt. Donderdag kon ik terecht en ik deel vandaag mijn ervaring!


GTT staat voor Glucose tolerantie test. De test word vaak afgenomen tussen de 24 en 28 weken van je zwangerschap en de redenen voor deze test kunnen o.a. zijn:

- BMI boven de 30 
- Je bent eerder bevallen en je kindje woog meer dan 4500 gram
- U afkomst is uit Midden- Oosten of zuid AziĆ« 
- U heeft in een eerdere zwangerschap om onverklaarbare reden u baby verloren
- U heeft PCOS
- Je ongeboren baby loopt voor op de groei
- Je hebt veel vruchtwater

Ik kon om half 9 al terecht en mocht 10 uur van te voren niet meer eten of drinken. Water was wel toegestaan, maar dit wist ik niet, dus ik was helemaal nuchter! 


Ik was rond kwart over 8 al bij de prikkamer en er zaten er zo'n 10 mensen in de wachtkamer, dus ik moest even wachten voordat ik aan de beurt was. Om half 9 is het bij ons altijd spitsuur omdat bijna iedereen die nuchter moet prikken er dan is. Na ongeveer 10 minuten was ik aan de beurt en werd er bloed bij me afgenomen. Dit gebeurde in mijn arm en toen moest ik een drankje opdrinken. Bij elkaar was het zo'n 400 ml en het is een suikeroplossing die mier en mierzoet smaakt! Ik was hier al een beetje op voorbereid en het eerste bekertje ging makkelijk naar binnen, maar daarna voelde ik mijn maag wel omdraaien. 

Daarna was het lange wachten begonnen, want na twee uur moest ik pas weer prikken! In die twee uur moest ik stil blijven zitten en ik mocht niet naar huis toe. Ik had een boek meegenomen en een kladblok. Ik voelde me misselijk en wat verslapt, maar gelukkig belde mijn man me zodat ik wat afleiding had! Ook belde ik naar de Arbo, want ik ben zo dom geweest om het huistelefoonnummer van mijn moeder door te geven in plaats van die van mezelf! Ik woon gelukkig ook pas 6 jaar niet meer thuis! 

Na een uurtje merkte ik dat de misselijkheid wat begon af te zakken. Rond kwart voor 10 zag ik mijn schoonmoeder. Die moest toevallig ook bloedprikken en hield me de laatste 45 minuten nog even gezelschap. Al met al is de 2 uur dus nog best snel voorbij gegaan. 

De tweede keer prikken deed ik in mijn andere arm, maar dit is geen aanrader. Mijn arm wordt altijd wat stijf na het prikken en nu had ik dat gevoel dus in beide armen. Daarna kon ik naar huis toe. 


Thuis nam ik meteen wat te eten, maar mijn maag reageerde daar niet zo goed op. Ik voelde me wazig en licht in mijn hoofd. Ik bleef eerst maar even rustig zitten en daarna ging ik in bad om wat te ontspannen. Rond half 3 werd ik gebeld met de uitslag en alles was helemaal goed! Gelukkig maar. 


Heb jij weleens een GTT onderzoek ondergaan?