vrijdag 11 september 2015

Jeugdherinneringen


Wij merken dat sinds we in de moeder zijn en worden fase zitten dat we vaker terugkijken op onze jeugdherinneringen. Afgelopen dinsdag bespraken we dit met elkaar en het leek ons leuk om hier een artikel over te maken!

Nieuwjaarsdag:
Paola: Van nieuwjaarsdag kan ik me eigenlijk niet heel veel herinneren. Volgens mij gingen we dan vaak langs bij mijn oma. Het contact met haar was vrij minimaal omdat ze wat verder weg woonde. Dat vind ik nu wel heel jammer. Helaas is ze overleden toen ik een jaar of 14 was en als ik kijk naar de band die mijn man met zijn opa's en oma's heeft dan ben ik wel eens jaloers.
Jantina: Nieuwjaarsdag deden wij eigenlijk vrij weinig. het bestond vooral uit uitslapen en het opmaken van alle oliebollen en de laatste restjes vuurwerk.

Valentijnsdag:

Paola: Wij deden hier als gezin niks aan, maar toen ik in groep 8 zat heb ik wel samen met een vriendinnetje een liefdesbrief aan de zoon van een juf geschreven. Heel stom natuurlijk en wat schaamden wij ons toen bleek dat hij het tegen zijn moeder had verteld. Helaas had hij geen interesse!
Jantina: Ik vond als kind alles met hartjes in de winkels reuze interessant en mijn basisschool liefde kreeg dan ook een heuse liefdesbrief! Op de middelbare school was ik bang dat een jongen mij stom zou vinden als ik hem iets gaf voor valentijn. Later heb ik eigenlijk ook nooit echt aan valentijn gedaan. ik vind het persoonlijk te commercieel en vind het zo veel leuker om spontaan wat liefs te doen.

Pasen:
Paola: Met Pasen was het vaak een dag eieren zoeken in het bos en dan kregen we in de ochtend vaak een schuimkuiken van de bakker die behoorlijk misvormt was en mierzoet, maar wel heel lekker. De andere dag zochten mijn broer en ik in huis naar de walnoten die onze ouders verstopt hadden. Ja je leest het goed walnoten! In de middag tekenden we dan een kring op de garage vloer en die legden we vol met noten. Daarna was het gooien geblazen en wie de meeste noten uit de kring kreeg won! De kring moest helemaal leeg en de noten mochten niet kapot gaan, want dan telden ze niet mee. Een hele klus kan ik je vertellen.
Jantina: Ik hou van Pasen! Als kind gingen we eerst naar de kerk en later op de dag gingen we in een afgezet stuk bos eieren zoeken. (al weet ik nog steeds niet wat chocolade eieren en een grote pluizige haas te maken hebben met Pasen) We kregen een chocolade paashaas die ik in no-time ophad. Mijn zus was er heel zuinig op en ik kreeg dan een stukje van die van mijn moeder omdat ze het voor mij anders zo sneu vond. Ook liepen wij de Palmpasen optocht. We versierden de stok met crêpepapier en spekjes en kregen een kuiken gemaakt van brood die ik altijd al half op had voor de optocht begon.

Jantina 1993

Koninginnedag:
Paola: Met Koninginnedag was er bij ons in het dorp altijd een rommelmarkt waarbij het heel dorp uitliep. Dingen als het rat van avontuur waar je een oranje koek kon winnen en de marmottenrace waren altijd helemaal leuk! Meestal verkochten we zelf niks, maar ik was er altijd de hele dag te vinden!
Jantina: Met Koninginnedag gingen wij altijd (net als Paola) naar de markt in het dorp waar zij woonde. Daar kregen we dan een paar gulden om wat leuks te kopen en deden we een poging om een oranjekoek te winnen bij de marmotten bak. Ook deden we altijd een keertje mee met het rad van fortuin. Ook was er een jaar een kameel waar je op mocht. Ik vond dat erg spannend en ben er uiteindelijk samen met mijn zus op geweest.

Jantina 1995

Hemelvaartsdag:
Paola: Met Hemelvaartsdag hadden wij in ons dorp altijd dorpsfeest. Dit duurde vaak zo'n 4 dagen met een kleine kermis en de tent waar leuke dingen te doen waren. Ik kreeg altijd een paar gulden mee en kon me er de hele dag vermaken.
Jantina: Hemelvaart was bij ons een feest waar ik al weken voor de tijd naar uitkeek! S'morgens gingen wij altijd “dauwtrappen” dan gingen we in onze pyjama naar het zwembad. (de vorige avond hadden we dan onze zwemkleding aangedaan onder de pyjama zodat we zo door konden. Ik heb twee jaar zelfs met een foto in de krant gestaan. Ook was er bij ons in het dorp Lambertusmarkt. Een grote markt waar allemaal kraampjes staan en ook kinderen op een kleedje hun oude speelgoed mochten verkopen. dit heb ik een paar jaar gedaan. Ook heb ik een keer met een vriendinnetje blokfluit gespeeld op de markt. Tot we van de meneer van de viskraam, waar we naast stonden, ieder 5 gulden kregen als we ophielden hahahah! Ook was er kermis en voor een kind is dat een groot feest! Ook was er een feesttent waar overdag kinderfeest was met een playbackshow en toen ik oud genoeg was (14) mocht ik ook s'avonds heen.

Jantina 1998

Pinksteren:

Paola: Wij vierden geen Pinksteren en gingen op tweede pinksterdag vaak naar het bos toe.
Jantina: 

Zomervakantie: 

Paola: In de zomervakantie gingen altijd met de auto weg. We zijn naar België, Frankrijk, Tsjechië en Duitsland geweest door de jaren heen en in de auto draaiden we altijd dezelfde muziek. Zelf vond ik de rit door wagenziekte echt een drama, maar eenmaal daar was het al snel goed. We zaten altijd in een huisje en bezochten kastelen en stadjes en gingen veel zwemmen.
Jantina: Hier kan ik me niet specifiek iets van herinneren… Wel dat we in de pinkstervakantie dagjes weg gingen maar verder niks speciaals of zo.

Paola 2000

Sinterklaas:

Paola: De voorbereidingen ervoor waren altijd al leuk. Weken ervoor hadden mijn broer en ik al ruzie om het grote Intertoys boek, want daaruit maakten wij onze lijstjes! Het weekend voor de 5e werd er vaak wat georganiseerd door het werk van mijn vader. We kregen hier dan ook cadeautjes en het was een leuk festijn. Op pakjesavond werd er vaak luid op de deur gebonkt en daar stond dan een grote zak met allemaal cadeautjes. We werden altijd goed verwend en mochten om en om een cadeautje uitpakken.
Jantina: Weer zo’n heerlijk feest! Ik vind het erg jammer dat er zo een ophef over word gemaakt nu. Ik vind dit een echte Nederlandse traditie. Met Sinterklaas was vooral de voorpret erg leuk! de weken en dagen aftellen tot de sint aan zou komen en dan met het hele dorp naar de haven om sinterklaas binnen te halen. In de kou liedjes zingen en dan was hij daar eindelijk. Later in een zaaltje in de buurt werd er een feest gegeven. de Sint las dan in zijn grote boek en riep een paar kinderen naar voren. Er werden pepernoten gestrooid en een dat was het dan! In een etalage van een speelgoedwinkel in het dorp stonden allemaal cadeautjes met nummers er bij en dan mochten we uitkiezen wat we voor sinterklaas wilden hebben. Oooh wat heb ik veel voor dat raam staan kijken hahaha. 5 december kwam de sint dan bij ons op school en kregen we een cadeautje. De oudere kinderen deden surprises. Ook thuis vieren wij sinterklaas met alles er op en er aan. Wat vond ik dit als kind een heerlijk feest!

Paola 1989

Paola 1996

Kerstdagen:
Paola: Midden december kwam de kerstboom in de woonkamer. Vroeger hadden we nog een echte en die versierden we dan gezamenlijk en ondertussen draaiden we leuke kerstmuziek. Op eerste kerstdag deden we vaak een spelletje en s'avonds kookte mijn moeder altijd uitgebreid. Meestal met stoofpeertjes en wild! Op tweede kerstdag vertrokken we vaak al vroeg naar mijn oom en tante. Hier aten we dan s'avonds en het was altijd een leuke dag!
Jantina: Kerst vond ik altijd heel knus en gezellig. We gingen samen een echte boom uitkiezen en deze dan versieren. met kerstballen in alle kleuren, lichtjes en alles wat we op school gemaakt hadden. S'avonds kaarsjes aan, heerlijk eten… heerlijk! Op school en in de kerk waar wij altijd naar toe gingen leefden we in de advent periode toe naar de kerst.  Op school hadden we kerst musical en in de kerk was er een grote kerststal. Met kerst zelf gingen we eerst naar de kerk en daarna lekker eten met de hele familie. We deden niet echt aan cadeautjes maar kregen wel iets kleins. voor ons ging kerst daar niet om.

Paola 1990

Jantina 1992

Oudjaarsdag: 
Paola: Overdag maakte mijn vader altijd zijn zelfgemaakte salade's. Meestal een met vis en een met bieten erdoor! Dit aten we als avondeten en verder genoten we van oliebollen en appelbeignets. Zelf bakken deden wij eigenlijk niet. We kochten ze gewoon in de winkel. Toen ik echt nog jong was werd ik altijd om 12 uur wakker gemaakt om naar het vuurwerk te kijken. We gingen altijd naar buiten en staken zelf ook wat af. Toen ik wat ouder werd mocht ik opblijven en dan keken we vaak naar cabaret op de televisie.
Jantina: Oudjaarsdag was altijd heel spannend. we gingen vuurwerk kopen en mijn vader bakte altijd oliebollen voor de hele buurt. Er kwamen veel mensen op visite en ik liep de hele tijd heen en weer om voor mijn vader en de andere mannen biertjes en cola te halen. Savons aten we lekkere oliebollen en hapjes en gingen we naar bed. rond half 12 maakte mijn moeder ons wakker en keken we naar het vuurwerk. Een paar jaar later mochten we zelf kindervuurwerk hebben wat we dan af mochten steken als het net donker begon te worden. We bleven de hele avond op en het was een groot feest. na het vuurwerk en het gelukkig nieuwjaar wensen aan iedereen gingen we naar bed.

Verjaardag:
Paola: Ook hier begon de pret al ver van te voren! Er moest wederom een lijstje gemaakt worden en op de dag was er taart en een boel leuke mensen om me heen. Van mijn moederskant kwam er nooit visite, want die deden niet aan verjaardagen, maar mijn ooms en tante's van mijn vaderskant kwamen op de zondag altijd gezellig langs. Op de dag dat ik jarig was mocht ik altijd kiezen wat ik wou eten en het voelde echt als mijn dag! 

Jantina: Mijn verjaardag vond ik altijd super leuk! Het was een dag waarin ik centraal stond. Op school trakteren en thuis kiezen wat we gingen eten, mijn mooiste kleren aan… voor een kind echt geweldig! Ook de spanning wat voor cadeautjes ik zou krijgen vond ik erg leuk. Ook al wist ik dat het niet om de cadeautjes draaide voelde ik me die dag altijd erg speciaal en echt jarig! Leuk een dagje iets doen doen met vriendinnetjes voor mijn kinderfeestje en vooral heel veel gezelligheid!


Jantina 1993

Volgende week komt er een artikel online met wat wij willen meegeven aan onze kinderen van deze herinneringen en wat wij niet willen gaan vieren of op een andere manier!


Welke jeugdherinneringen heb jij aan de feestdagen?