vrijdag 25 september 2015

Wat willen wij onze kinderen meegeven? (feestelijkheden)


Vorige week hebben jullie onze jeugdherinneringen kunnen lezen. Maar welke hiervan willen wij graag doorgeven aan onze kinderen en op welke manier?


Nieuwjaarsdag:
Jantina: Ik denk dat nieuwjaarsdag en lekker rommeldagje word. Afhankelijk of we dan thuis zijn of niet. Gewoon lekker kijken hoe de dag loopt.
Paola: Ik denk dat we dan gezellig met zijn allen op familiebezoek gaan. Nu gaan we eigenlijk ook altijd naar mijn moeder en naar mijn man zijn opa en oma. Bij de opa en oma van mijn man zitten dan ook zijn broers en zus met aanhang en de kinderen en zijn moeder.


Valentijnsdag:
Jantina:  Ik zal denk ik niet snel uit mezelf hier iets aan doen. Persoonlijk vind ik dit een mega commercieel gebeuren en ben er meer voorstander van om iets liefs te doen voor iemand op het moment dat diegene dat nodig heeft of als het gewoon als een goed moment voelt. Niet op 14 februari ‘om dat het zo hoort”. (ik ben daar namelijk lichtelijk allergisch voor…)
Paola: Ik denk hier eigenlijk hetzelfde over als Jantina. Waarom zou je op Valentijnsdag ineens je liefde moeten laten zien? Wel zullen we op Valentijnsdag regelmatig te vinden zijn bij mijn vader, want die is dan jarig.



Pasen:
Jantina: Dat word een feest met eieren schilderen, eieren zoeken en een lekkere brunch!
Paola: We brunchen uitgebreid met zijn allen gaan eieren schilderen en zoeken (of walnoten) en gaan walnoten gooien. Ook krijgen de kinderen denk ik zo'n grote chocoladehaas waar ze dan elke dag een beetje van mogen eten!



Koningsdag:
Jantina: Ik weet nog niet wat we deze dag gaan doen. Waarschijnlijk gaan we ergens naar een grote markt of zo. Vaak organiseren scholen ook iets speciaals rondom koningsdag. daar zou ik wel aan mee doen.
Paola: Dan gaan we gezellig een stad bezoeken. In de meeste steden is wel een rommelmarkt en daar struinen we dan over.


Hemelvaartsdag:
Jantina: Zoals jullie vorige week hebben kunnen lezen is er in het dorp waar ik vandaan kom altijd een hele grote markt met kermis. Mijn ouders wonen daar nog steeds en ik denk dat we dan daar heen gaan. De markt stelt helaas de laatste jaren niet meer zoveel voor
Paola: Ook wij gaan ieder jaar naar de markt toe en dat gaat vast niet veranderen als we kinderen hebben!


Pinksteren:
Jantina: Ook hier gaan wij niks speciaals doen.
Paola: Op tweede Pinksterdag gaan we denk ik naar het bos of naar een woonboulevard. Twee dagen binnen zitten zie ik niet zo zitten.


Sinterklaas:
Jantina: Hier heb ik echt zin in! Ik wil het zo vieren als de Nederlandse traditie jaren is en jaren is geweest.
Paola: Dit vieren we nu al met zijn broers, zus en moeder en dat zullen we dan ook blijven doen denk ik. Ook vieren we het altijd bij mijn vader vanwege mijn zusjes en dat is altijd een dolle boel. De avond zelf vind ik geweldig, maar ook de voorbereidingen! Ook zullen we natuurlijk naar de intocht gaan!


Kerstdagen:
Jantina: kerstboom, kaarsjes, liedjes zingen, vers gebakken gemberkoekjes. Alles er op en er aan. Qua cadeautjes weet ik het nog niet. Misschien iets kleins op eerste kerstdag. Het gaat voor mij meer om het samenzijn en de gezelligheid.
Paola: In het weekend na Sinterklaas zullen we de boom gaan opzetten en het huis versieren. In de periode voor kerst zullen we sowieso wel een keer een avond naar de stad gaan als er markt is en op de kerstdagen zelf zijn we met familie en eten we met zijn alles. Het is altijd een gepuzzel met onze ouders die beide gescheiden zijn en ik heb nog geen idee hoe ik dat vorm ga geven tegen die tijd. Nu vieren we het gewoon 3 a 4 keer, maar dat zie ik dan denk ik niet meer zitten.

Oudjaarsdag:
Jantina: Ik denk dat het heel erg afhangt waar we oud en nieuw vieren. Ik denk dat vooral het mooi afsluiten van een jaar de gedachte is. Ieder jaar laat ik een wensballon op om alle moeilijke dingen los te laten en me op de nieuwe te verheugen. Dit wil ik denk ik wel voortzetten.
Paola: Overdag bakken we oliebollen en maken we andere lekkere hapjes. In de avond kijken we tv of doen we een spelletje en om 12 uur kijken we naar het vuurwerk. Of dit thuis is of bij familie zal per keer verschillend zijn.


Verjaardag:
Jantina: Zelf vieren mijn vriend en ik onze verjaardagen niet meer. Mijn vriend heeft het van huis uit nooit gevierd (zijn ouders zijn jehova getuigen) zelf geef ik liever een keer gewoon een feestje. Nu ben je alleen bezig met iedereen verzorgen van een hapje en drankje en spreek je eigenlijk niemand echt. Wel gaan we de verjaardag van Jenoah uitgebreid vieren. Zo'n feest hoort er gewoon bij voor kinderen.
Paola: We beginnen natuurlijk met het uitpakken van de cadeautjes en de kaarsjes uitblazen op de taart. Ook zal er veel visite over de vloer zijn! Vroeger was het bij mij altijd zo dat ik het eten op die dag mocht kiezen en ook dat is iets wat ik wel wil blijven doen.



Trouwdag:
Jantina: Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar dit zit ooit wel in de planning. Mijn schoonouders nemen elk jaar op hun trouwdag de kinderen (inmiddels met aanhang en kleinkinderen ) mee voor een leuk dagje uit. Dit is iets wat mij ook erg leuk lijkt om te gaan doen.
Paola: Mijn man en ik zijn in mei 2014 getrouwd en toen waren we precies 7,5 jaar samen. De trouwdag zelf wil ik graag met zijn tweeën vieren door samen een avondje uit te gaan. 9 november wil ik juist wel graag met de kinderen vieren en nu gaan we dan altijd een midweek of weekend weg en ik hoop dat dan ook nog te doen!


2014


Wat wil jij je kinderen meegeven qua feestdagen?