vrijdag 23 oktober 2015

Onzekerheid…


Geschreven door Jantina
Onzekerheid… Iedereen heeft er wel eens last van.  Best een lastig onderwerp. Je onzekerheid delen doe je niet zo snel, maar dat is toch wat ik vandaag ga doen.


Wie is er nu nooit onzeker?  Iedereen wel eens. Soms om hele kleine dingen en soms om wat grotere dingen. En waar de een zich onzeker over kan voelen vind de ander de grootste onzin. Kortom … Er zijn genoeg redenen waarom je onzeker kan zijn. Van dingen waar je bang voor bent tot heel persoonlijke dingen zoals je karakter of uiterlijk.


De laatste tijd ben ik best onzeker over mezelf. Mijn uiterlijk is na de zwangerschap nogal veranderd. Ik was best wel veel aangekomen en ook al doe ik mijn best om af te vallen, hier hebben jullie vorige week over kunnen lezen)mijn lijf is niet meer hetzelfde…


Onzekerheid is best Iets raars eigenlijk. Iedereen is het wel eens. En als je er dan eindelijk met iemand over praat en diegene reageert zoals verwacht (“ aah joh maak je niet druk.”  “Zo erg is het niet” “niks om onzeker over te zijn”) voel je je daarna niet altijd beter. Natuurlijk zit er wel een kern van waarheid in. Misschien moet je je er ook niet zo druk over maken. Je bent natuurlijk je eigen strengste criticus. Je ergste vijand. Niemand kent je zo goed als jezelf. Anderen zien het toch altijd anders dan jij zelf.


De laatste tijd als ik aan iemand aangeef dat ik best onzeker ben over mezelf. Mijn puddingbuik, striae of gewicht. Is een opmerking die ik vaak hoor: “ Dat hoort er bij! Je hebt een kind gehad hoor!” Is dat een reden om dan maar tevreden te zijn met een lijf waar je je niet prettig in voelt?



Ik vind dit best een lastig onderwerp om over te schrijven. Ik wil namelijk niet negatief zijn. Ik wil graag mijn gevoel delen met als doel aan te geven dat eigenlijk iedereen (wel eens) onzeker is… En ook al is mijn lijf nu zo anders, ik heb alles over voor mijn kleine mannetje. Ook heb ik een super lieve vriend die me in alles steunt en super lief voor me is!


De komende tijd ga ik wat liever zijn voor mezelf. Naast gezond(er) eten/ leven ga ik mezelf de komende tijd wat meer aandacht geven. Een keer extra een maskertje, winkelen voor nieuwe kleren (die beter bij mijn ‘nieuwe lijf’ passen) en wat meer aandacht besteden aan mij zelf. Zo hoop ik snel weer lekker in mijn (ietwat losse) vel te zitten.



Hoe ga jij om met onzekerheid?