vrijdag 6 januari 2017

Cakesmash


In Amerika is het een traditie om rond de 1e verjaardag van je baby een cakesmash te doen om het jaar af te sluiten. Tijdens een cakesmash krijgt de baby een leuke outfit aan en je kindje krijgt een taartje. Helemaal voor zichzelf en daarin mag hij of zij lekker kliederen en ondertussen worden er foto's gemaakt. In Nederland komt het ook steeds meer voor en toen ik het aan Carlo voorstelde vond hij het maar zonde. Ik vind het zelf juist geweldig, dus we besloten het toch te doen.

Toen Selena ongeveer 11 maanden was begon ik met op het internet zoeken naar leuke taartjes. In de weken die volgden was ik er zo af en toe mee bezig en het beeld in mijn hoofd begon steeds meer vorm te krijgen. We kochten de dinsdag voor Selena haar verjaardag een vloerkleed bij de Action en ik hing het jurkje wat ze aan moest krijgen klaar. Toen ik het jurkje aan Carlo liet zijn was hij meteen heel stellig. Dat jurkje ging zijn dochter echt niet aankrijgen. Hij stelde zelfs voor dat ze wel in haar pyjama op de foto kon. Iets wat mij nogal frustreerde en ik voelde me niet serieus genomen. Uiteindelijk besloten we dat het een leuke romper moest worden!

Op de 28e (2 dagen voor haar verjaardag) ging ik de stad in om wat benodigdheden voor de taart te halen. Ik haalde vier verschillende kleuren fondant bij de Coop. Ik was van plan om een biscuit te maken van een recept van internet en deze te vullen met gele room en aardbeien jam. Eromheen zou witte fondant komen en met roze fondant zou ik het afwerken met hartjes en sterren. Ook wou ik er wat toefjes slagroom opdoen en daarop wat roze hagelslag. Helaas is het hier nooit van gekomen.

Het maken van de taart ging mis. Naja mis is een understatement! De biscuit had uiteindelijk zo'n 8 cm moeten worden, maar toen ik hem uit de oven haalde was hij misschien net 1 cm. Daar kon ik natuurlijk helemaal niks mee. Carlo bedacht dat we anders een grote cupcake konden maken in een hartvorm van keramiek die we nog hadden staan. Hij ging ermee aan de slag en toen ik hem uit de oven haalde zag ik tot mijn teleurstelling dat de vorm maar half gevuld was. Ik baalde, maar dan werd het maar een mini taartje. Helaas kregen we de cake niet heel uit de vorm. Dan maar geen cakesmash!

Carlo stelde voor een taart te kopen bij de supermarkt. Hij vond daar een luxe slagroomtaart voor 6 personen en nam deze mee.

De foto's: 









Rond kwart voor 10 begonnen we met de cakesmash en we hebben eerst voor de vorm een foto gemaakt van Selena met een kaarsje dat brand op de taart. Toen we die eraf haalden begon Selena lekker te eten. Ze at heel netjes. Eerst gingen de mandarijntjes en de chocolade eraf. Daarna de slagroom en toen ging ze pas door met de cake! Het was een lekker geklieder en we konden in alle rust foto's maken! Op een gegeven moment hebben we zelf maar wat vorkjes erbij gepakt en gingen we mee eten. Selena vond alles wel prima en uiteindelijk was bijna de hele taart op. Ik denk dat Selena wel 2 porties gehad heeft, maar hé op je verjaardag mag dat!

Het haar van Selena zit trouwens een beetje rommelig omdat ze woensdag een ongelukje heeft gehad, waardoor ze een gat in haar hoofd heeft. Dit is gelijmd en daarom mochten we geen haarlotion gebruiken of het haar nat maken.


Heb jij een cakesmash gedaan toen jou kindje 1 werd?




Gerelateerde artikelen: 
Cake smash
Plog Selena's eerste verjaardag
New born shoot